Spring naar de inhoud

De ene eigenschap van een leidinggevende die het grootste verschil maakt? Appreciatie !

Laat ik eens beginnen met een grafiek die alles samenvat :

Een onderzoek door Zegler van meer dan 12.000 360° interviews binnen teams leverde inderdaad een leuk beeld op.

Er werd gekeken in hoeverre de medewerkers ervaarden dat de leidinggevenden hen apprecieerden. Daarnaast werd er gekeken in hoeverre deze medewerkers gemotiveerd waren om de job goed uit te voeren. (engagement)

De 10% meest “appreciërende” leidinggevende hadden ruim 2 X zo veel medewerkers die er voor gaan.

leaders in the top group also had employees who:

  • Were much more confident that they would be treated fairly
  • Felt they were kept better informed
  • Showed significantly higher levels of discretionary effort
  • Were much less likely to quit

Dus : appreciatie kunnen tonen, is een ongelofelijk belangrijke eigenschap voor een leidinggevende !

toch een side note

Ook hier weer, een voetnoot. Het is een correlationele studie, geen causale. Dat betekent dat het verband alleen te lezen is “als dit veel is, dan is t andere ook veel”. En dus niet “doordat t ene veel is, wordt t andere ook veel”.

We zouden het ook kunnen lezen als : als ik een team heb die goed presteert, is de kans ook groot dat ik mijn appreciatie toon. Maar het is dus niet OMDAT ik mijn appreciatie toon, dat t team geëngageerd is.

Tips om meer waardering te geven

Op een stevig bedje van inhoud

  • Waardering die specifiek is, is veel krachtiger dan een algemene ‘goed gedaan’-opmerking. Beschrijf een specifieke gebeurtenis of actie en de impact die het had op jou, het team, de organisatie of je klanten. Dit benadrukt het belang van wat de persoon heeft gedaan.
  • Hoewel feedback van collega’s op prijs wordt gesteld, is voor de meeste mensen erkenning van hun directe manager het meest zinvol.
  • Hoewel het herkennen van uitkomsten waardevol is, is het ook belangrijk om die acties te herkennen die tot het positieve resultaat hebben geleid. Sommige uitkomsten zijn buiten de controle van de persoon, maar hun vasthoudendheid, harde werk en creativiteit zijn dingen die ze beheersen. Ook die inspanningen verdienen erkenning.

Breng het goed

  • Veel mensen schamen zich ervoor publiekelijk uitgekozen te worden. Respecteer degenen die er de voorkeur aan geven dat hun erkenning privé en persoonlijker is.
  • Mensen waarderen briefjes en kaartjes en we hebben al jaren verhalen gehoord van mensen die dergelijke aandenkens bewaren.
  • Tijdige herkenning is belangrijk. Hoe eerder je de erkenning geeft na het gedrag, hoe hoger de gepercipieerde waarde. Het verhogen van de herkenningsfrequentie geeft u meer kansen om deze vaardigheid te oefenen en te verbeteren, terwijl het ook comfortabeler wordt voor de ontvanger die meer gewend raakt aan het horen van uw waardering.

Stel jezelf als doel om anderen vaker te herkennen

Kan een leider te veel erkenning geven? We hebben het nog niet zien gebeuren.

Het is vaak nuttig om aan het einde van elke dag jezelf af te vragen: “Wie stak er vandaag bovenuit? Wie deed meer dan verwacht? Wie heeft een nuttige bijdrage geleverd?” Als er dan namen in je opkomen, aarzel dan niet om de erkenning te geven op een manier die voor hen het meest betekenisvol is. We hebben allemaal gehoord over het belang van erkenning en toch doen veel leiders het niet genoeg.

Hoewel de gegevens van het onderzoek niet noodzakelijkerwijs baanbrekend zijn, hopen we dat het een belangrijke herinnering is om mensen te vertellen wat ze moeten horen, niet alleen wat u wilt zeggen.

bron : hbr.org. Do You Tell Your Employees You Appreciate Them?

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *